Skip to content

Haluatko laihtua ilman nälkää ja kuureja?

lpt-taustakuva-6

Periaatteeni on, että ruokaan ei tule suhtautua vain polttoaineena tai laihtumisen/lihaskasvun välineenä. Toki ruualla on suuri merkitys kehonmuokkauksessa, mutta myös muita arvoja: kieltäydytkö kakkupalasta kummilapsen ristiäisissä, koska olet dieetillä? Skippaatko joulun, koska saattaisit syödä ”väärin”? Ruoka kuuluu sosiaalisiin tilanteisiin, kyläilyyn, kokouksiin, häihin ja hautajaisiin sekä kaikkeen siltä väliltä.

Ruoka tuottaa visuaalisia nautintoja. Makunautintoja. Jos ruuasta saatava hyvä olo rajoittuu siihen, että olet pilkkonut ruuat sievästi muovipurkkeihin ja syöt niitä kellontarkasti, olet matkalla ”sortumiseen”.

Dieettiajattelu on syyllistävää. Tulee retkahduksia ja sitten veivataan crosstrainerilla kaloreita. Voi tulla ajatuksia, ettei elämä ole onnistunutta, jos ei tiedä grammalleen kananrinnan painoa.

Ruuan puntarointi ja kaloreiden laskeminen kuuluu mielestäni enemmän kilpaurheiluun, kuin ruuhkavuosien arkeen. Ja vaikka kuinka puntaroisit, ei koskaan voi olla varma, mitä ravintoaineita imeytyy kuinkakin paljon.

Ruokahaluun vaikuttavat opitut käytösmallit, stressitaso, näköärsykkeet, ulkopuoliset paineet, liikunta, unenmäärä ja lukuisat muut asiat. Saatat olla nälkäinen isonkin aterian jälkeen, jos elimistösi kaipailee jotakin tiettyä ravintoainetta. Syöt ison proteiinipatukan, jossa on 400kcal. Silti pian nälkä kaihertaa. Annoksen koko ja syömiseen ja pureskeluun käytetty aikakin vaikuttavat.

Miten kaiken tämän ristipaineessa kukaan pystyy hallitsemaan kokonaisuuksia ja ennen kaikkea hallitsemaan omaa kehoaan, jotta saisi sen muuttumaan haluamaansa suuntaan?

Ratkaisu on keskittyä nykyhetkeen ja tehdä järkeviä valintoja. Ei monimutkaisia valintoja rasvahappokoostumuksista tai aminohapoista, vaan ruuan suhteen. Emme syö ravintoaineita ja fytokemikaaleja vaan makaroonilaatikkoa, kanasalaatteja ja leipää. Kun kyse on oikeista ja ymmärrettävistä, selkeistä ja suoraviivaisista valinnoista, pääset kiinni hallintaan.

Valmennuksessani voit huoletta syödä joskus ulkona. Vaikka hampurilaisaterian. Tai ottaa pari lasia hyvää viiniä. Kokonaisuus ja pienet muutokset vaikuttavat eniten.

Kun otat minut valmentajaksesi, joko henkilökohtaisesti tai vaikka verkkoversiona, saat selkeät työkalut, joilla pärjäät arjessa tekemättä viikkojen ruokalistoja. Sinun ei tarvitse paistella omia kanoja. Täyttää jääkaappia rahkapurkeilla ja mehukeitoilla. Sinä ja perheesi voitte syödä samoja ruokia. Voit tehdä lisävalinnat omalta kohdaltasi tai ohjata lähipiiriäsi samoihin valintoihin.

Esimerkki: menet ystäviesi kanssa elokuviin. Kassajonossa pähkäilette popcorneja, karkkipusseja, limsoja. Popcornia on tarjolla kolmea kokoa: S, M ja L. L-koko on rivitalokaksion kokoinen pahvilaatikko, johon on paahdettu pellollinen maissinjyviä. Älä ota sitä. Valitse terveellisempi vaihtoehto. S on pienin, mutta toisaalta olet kerran vuodessa ystäviesi kanssa elokuvissa. Voit ihan hyvin ottaa M-koon. Miksipä ei? Teit jo positiivisen valinnan, kun et ottanut L-kokoa. Jos haluat jatkaa tästäkin eteenpäin, valitse pieni karkkipussi. Limsan sijaan kivennäisvesi (tai pieni limsa, vaikka se onkin suhteettoman kallis isoon verrattuna). Ja näin sinulla on leffailtaa varten poppareita, karkkia, juotavaa. Et ole joutunut ahdistumaan ja lannistumaan tai selittelemään. Olet tehnyt terveellisempiä valintoja.

Muun muassa tästä valmennuksessani on kyse. Tuollaisen episodin selvittämisestä. Ja kun elämästä on kyse, hankaluudet eivät jää tähän. Entäs aamuisin, kun pitää lapset ruokkia ja saada kouluun ja tarhaan? Jää oma aamiainen välistä ja se kostautuu vasta illalla. Työpaikan kahvihuoneen pullat. Ei huvita salille. Ei jaksa mitään.

Jos tunnistat itseäsi näistä, laitappa minulle viestiä allaolevalla lomakkeella. Konstit löytyvät sinunkin arkesi keskelle tehdä niitä pieniä asioita. Ja mahdottomasta mahdollista.

Kategoriat

Yleinen

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: