Skip to content

Haluatko lisää lihaksia? Klikkaa tästä lisätietoja!

lpt-taustakuva1

Lihaskasvu on väistämätöntä, kun aloittelija käy hommiin kuntosalilla tai vaikka kotitreeneissä. Jos olet treenannut jo pidempään tai ravintopuoli on hakusessa, alkaa kehitys pian hidastumaan ja loppuu mahdollisesti kokonaan.

Hypertrofinen (lihaksia kasvattava) treeni poikkeaa selvästi maksimivoimatreenistä tai lihaskestävyysharjoittelusta. Liikevalikoima, sarja- ja toistomäärät, tempo sekä riittävä nousujohteisuus ovat asioita, joiden pähkäily voi viedä helposti internetin keskustelupalstoille ja johtaa lopulliseen henkiseen kriisiin. Kymmeniä erilaisia mielipiteitä risteilee suuntaan jos toiseenkin.

Kehittävä treeni ei ole mielipidesidonnaista. Perusasioiden ollessa kunnossa, ainoa tavoite on tulla tekemään seuraavaa treeniä juuri silloin, kun on edellistä kertaa vahvempi. Järkevä harjoittelun, ruokailun sekä levon yhdistelmä sinun elämääsi sijoitettuna antaa sinulle parhaan tuloksen.

Jos sinulla ei ole muuta elämää kuin treeni, lepo ja syöminen, niin homma on helppo. Kehityt varmasti lähes millä tyylillä tahansa. Useimmilla elämä heittelee eteen semmoisen esteradan, että ihan ei ongelmattomasti onnistu tuollainen kuvio.

Mitä jos lapset sairastavat ja valvottavat öisin? Tai olet kolmivuorotyössä tai ensihoitaja, jonka työvuoro kestää 24h putkeen? Lepo voi olla pidemmän päälle ongelmallinen ja treeni sekä ravinto täytyy sopeuttaa levon määrään.

Entäpä jos työt vievät miestä/naista siihen malliin, että tukka harmaantuu ennen aikojaan? Siihen päälle koripalloa, tanssia ja sirkusjumppaa harrastava jälkikasvu ja puolison kielikurssi kahtena iltana viikossa. Mihin väliin sitä treeniä tekee? Usko pois, että lihaskasvua voi saada aikaan vain kahdella viikottaisella treenikerralla, kun asiat tekee oikein! Noin neljä kertaa on paras, mikäli palautumiskapasiteetti on hyvä, eli nukut paljon ja syöt terveellisesti.

Mutta kukapa sitä aina syö tarpeeksi tai terveellisesti? Jos olemme sopineet treenit lounasaikaan, kun muuta aikaa ei arjesta tunnu löytyvän, täytyy lounas korvata pikaisemmalla vaihtoehdolla. Näin käy ehkä kerran viikossa, joten ei hätää. Mutta jos aamiainen ei maistu tai illalla menee irtokarkkia suuhun nopeammin kuin Fazerin linjastolla konvehtia pakettiin, niin siinä on korjattavaa.

Näitä asioita on ihan turha itsekseen pohtia. Ihan samalla tavalla kuin suurin osa meistä ulkoistaa hiustenleikkuun ja jakohihnanvaihdon ammattilaiselle, kannattaa treeniohjelman ja lihaskasvun pohdinta jättää ammattilaiselle. Laita yhteydenottoa, niin päästään pohtimaan asiaa:

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: