Siirry sisältöön

Tee onnistumisesta helppoa

mighty-mick

Uuden asian oppiminen vaatii toistoa. Painonnostossa tempausta joutuu harjoittelemaan kymmeniä tuhansia toistoja, jotta tekniikan saa mahdollisimman hyväksi. Oli oppimistilanne mikä tahansa, vaaditaan valtavasti toistoja. Ja nimenomaan onnistuneita toistoja. Kukaan ei opi ajamaan pyörällä vain katselemalla videoita pyöräilystä tai pelkästään kaatuilemalla. Täytyy päästä polkaisemaan ja löytämään tasapaino monta kertaa.

Minkään uuden asian omaksuminen tai oppiminen ei kuitenkaan ole pelkkää mekaniikkaa, sillä pelkkä suorittaminen ei riitä. Tarvitaan sarja onnistumisia. Meidän aivomme tarvitsevat onnistumisia oppiakseen ja hyväksyäkseen muutoksen. Otetaanpa esimerkki.

Kun Riitta päätti laihduttaa, hän tiesi, että tarvitaan muutoksia ruokavalioon ja aktiivisuuteen. Hän istui ahkerasti tietokoneella etsimässä tietoa edellisen tiedon päälle. Ja tuli nopeasti siihen tulokseen, että tietoa oikeista ruokailutavoista on riittävästi. Sopiva ateriaväli, runsaasti proteiinia ja kuituja, kasviksia, runsaasti vettä. Kaloreita vähemmän kuin kuluttaa. Helppoa. Selatessaan Facebookia, Riitta osui eri Personal trainereiden sivuille, joissa iloisesti kerrottiin, kuinka paljon oikeasti saa syödä ja oi, miten herkullisia reseptejä saa avocadosta ja kikherneistä. Lisää tietoa tiedon päälle, mutta mitäs sitten?

Mitä teen, kun en olekaan kotona ja joudun syömään vieraassa paikassa? Siihenkin löytyi vastaus. Entäs kun on juhlia? Ja jälleen löytyi iloisia vastauksia, että semmoista se elämä on, ja ruokailu on sosiaalinen tilanne. Lupa syödä muutakin kuin rahkaa ja kanaa oli siis olemassa. Riitta oli opiskellut aihetta nyt monelta eri kantilta ja laihtunut reilun sata euroa uusiin ruuanlaittovälineisiin. Mutta jospa se tästä, kun lähtee vain kokeilemaan mitä se tavallinen kotiruoka on. Jos aloittaisi maanantaina. Varuilta Riitta ulkoisti ruokavalion laadinnan ja tilasi nettipalvelusta sopivan kuuloisen ruokavalion.

Kun maanantai koitti, Riitta pilkkoi ja puntaroi, mittasi ja määritteli, kirjoitti kaiken FatSecretin apsiin ja illalla, pienen nälän kaihertaessa, hymyili jo hieman. Yksi päivä takana! Nyt innolla seuraavaan. Ruokavaliossa onnistuminen antoi virtaa siinä määrin, että onnistuneita päiviä ja viikkoja tuli monta peräjälkeen ja yhdeksän viikon päästä saldo oli -5kg. Onnistumiset lisäsivät onnistumisen mahdollisuutta. Voitot seurasivat voittoja. Tällä menolla Riitta ei painaisi vuoden kuluttua enää mitään. Olo oli mahtava ja voittamaton.

Reissu etelän aurinkoon oli sovittu ja ostettu jo edellissyksynä, joten sinne oli pakko lähteä. Etukäteen Riitta selvitti ja googletti, mistä saa kohteessa oikeanlaista ruokaa. Hän valmistautui viimeisen päälle hyvin. Reissussa tuli poikettua omasta ruokavaliosta useaan otteeseen ja huono omatunto alkoi vaivata. Vaikka poikkeamat eivät olleet suuria, ne tuntuivat epäonnistumisilta. Ja epäonnistuminen ruokkii epäonnistumista. Suomeen palasi ruokavaliostaan ahdistunut ja lannistuneempi ihminen. Paino oli itse asiassa laskenut matkalla, mutta paluu tuttuun ruokakuvioon ei enää onnistunutkaan.

Epäonnistumisen jatkumona aterioita alkoi jäädä väliin, Riitta ei uskaltanut enää mennä puntarille ja peilissä näytti siltä, että oli palattu entisiin kiloihin. Ja hiljalleen hienon alun saanut projekti hautautui ja unohtui. Jäi muistijälki, että laihduttaminen on ikävää ja raskasta, eikä onnistu millään.

Riitan tapaus on yleistys perin tavallisesta tilanteesta: yksikin ”repsahdus” luo esteen onnistumiselle. Tosiasiallisesti liian tarkka ruokavalion noudattaminen ei takaa niin hyviä tuloksia, kuin riittävä tarkkuus. Satunnaisia liikaa tai liian vähän syömisiä tarvitaan. Tuo repsahtaminen on kuitenkin psykologisesti erittäin vahva jarru, joka luo mielikuvan jatkuvasta kaatumisesta. Onnistumiset hautautuvat sen alle.

”Söin nälkääni puoli pussia liitulakuja, perseelleen meni. Sama vetää loppupäivä kaikkea.”

Jokainen meistä on joskus sanonut tämän suuntaista itselleen. Syy on aivoissamme. Me tarvitsemme onnistumista ruokkimaan onnistumista.

Siksi mielenkiinto täytyy väkisin ja keinotekoisesti siirtää positiivisiin asioihin, jotta onnistumisille tulee suurempi rooli. Ja lisäksi onnistumisia täytyy tuottaa, ei toivoa.

”Mitenkähän tässä käy”, on monella laihduttajalla se perimmäinen ajatus. Tietysti toivotaan, että kaikki menisi hyvin. Ja kun jotain menee pieleen, se oli ikään kuin sisäänkirjoitettuna koko projektiin alusta saakka. Tykkään analogioista, vertauksista, joten otetaanpa semmoinen.

Sovitaan, että olet uimataidoton. Teet päätöksen hypätä uima-altaan syvään päähän ja toivot, ettet hukkuisi. Tämä on se, mitä tapahtuu, kun aloitat ruokavalion noudattamisen. Oli tietoa kuinka paljon tahansa uimisen tekniikasta, hukut kuitenkin lopulta, jos et ole harjoitellut. Jos et ole asteittain opetellut ja hankkinut onnistumisten kautta taitoa, et vain onnistu. Koska repsahdus. Uima-altaassa lakkaat räpiköimästä ja kohta on uimavalvoja perässä.

Olen tässä nyt listaillut kauhuskenaarioita toisensa perään ja viesti on ollut se, että mistään ei tule mitään ja yksikin repsahdus tappaa nousukiidon. No ei välttämättä.

Onnistuminen ruokkii onnistumista

Jos palataan tuohon uintivertaukseen. Jokainen uimaan opetteleva mielellään totuttelee ensin veteen elementtinä, sitten hiljalleen opettelee kannattelemaan itseään vedessä, pidättämään hengitystä tarvittaessa ja lopulta uintitekniikoita. Laihduttaja sen sijaan nakataan yleensä pelkän teoriatiedon kanssa altaaseen.

Laihduttaja (ja oli opittava asia mikä tahansa) tarvitsee positiivisia oppimiskokemuksia ennen täysmittaista laihdutusruokavaliota. Mielestäni tärkeimpiä keinoja tähän on muutamia:

Yhden onnistuneen ruokailun opettelu on erittäin hyvä ja konkreettinen askel. Sovit itsesi kanssa muutaman erilaisen aamiaisvaihtoehdon ja päätät, että teet jonkin niistä joka aamu. Tämä on loistoaskel sellaiselle, joka on lähtenyt ennen liikkeelle pelkällä kahvilla.

Voi myös pyrkiä parantamaan syömiensä aterioiden laatua lisäämällä kasviksia ja karsimalla kastikkeita ja rasvaisia ruokia.

Kun tällaisista pienistä asioista tulee arjen valtavirtaa, ei välttämättä tarvita grammallisia ruokavalioita tai kalorilaskureita ollenkaan. Ainakin hyvillä arjen valinnoilla voi edistää terveyttään. Isompiin painonpudotuksiin saattaa sitten tarvita jatkossa lisää keinoja.

Voittajat voittavat. Häviäjät häviävät. Jokainen syöty terveellinen aamiainen on onnistuminen, joka ohjaa sinua onnistumaan – ihan huomaamatta – myös muiden aterioiden kanssa. Ja jos yksi aamu jää välistä, ei hätää, otat vain mahdollisimman pian kiinni samasta keinosta ja palautat sen ennalleen.

Mukavuusalue on hyvä paikka

Jotta varmistat onnistumisen, valitse sellainen muutos, jonka varmasti saat helposti tehtyä. Höpinät mukavuusalueen ulkopuolelle astumisista saa unohtaa. Pysy koko ajan mukavuusalueella, kun teet muutoksia ruokavalioon. Se on paras keino onnistua.

Asiassa on kuitenkin yksi mutta: usein mukavuusalueemme on vääränlainen ajatellen tavoitettamme. Voi olla, että olet haalinut kotiisi ”herkkukaapin” ja pakastin pullistelee ”vierasvaroja”. Jääkaapissa on helppoa naposteltavaa ja terveellisen ruuan valmistukseen varatut välineet ja ainekset uupuvat. Tarttumalla mukavuusalueeseen eli elinympäristöösi (mukaan lukien sosiaaliset suhteet), voit muokata olosuhteet otollisiksi onnistumiselle. Raivaa turhat herkut kaapista, niin sinun ei tarvitse poistua mukavuusalueelta ja yrittää kieltää itseäsi syömästä niitä. Luo itsellesi ympäristö, jossa onnistuminen on helppoa.

Tietenkään mikään muutos ei ole helppo sanan yleisimmässä merkityksessä. Muutenhan me kaikki olisimme koko ajan etenemässä kohti tavoitteitamme ilman epäonnistumisia. Työtä se helppouskin vaatii.

Summaten: laihduttajan ei kannata kiinnittää liikaa huomiota siihen, mitä ei saa tehdä tai mitä väärää tuli jo tehtyä. Suurin mielenkiinto pitää kohdistaa siihen, että varmistaa onnistumisen elämyksiä, jotka taas ruokkivat onnistumisia. Kyse ei ole tahdonvoimasta tai kieltämisestä tai edes päättäväisyydestä. Kyse on konkreettisesta asioiden järjestämisestä sellaiseksi, että et voi epäonnistua.

Ja vaikka joskus repsahtaisit, se on harvinainen poikkeus, joka vahvistaa säännönmukaisen onnistumisen.

Valmentajasi Marko

 

Kategoriat

Yleinen

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

One thought on “Tee onnistumisesta helppoa Jätä kommentti

  1. Hei. Minä en varsinaisesti laihduta. Painoa on 56 kg ja pituutta 168 cm. Ja muutama vuosi sitten olin tutkimuksessa jossa tehtiin kehonkoostumusmittaus. Hieman olin alipainoinen, etenkin rasvan osalta jota pitäisi lisätä liki 4,5 kg. Tuntui hullulta. Minulla on keliakia, joten kuituja syön aika paljon. Eli se tarkoittaa että leipää menee. Ja leivässä näkyy olevan kaloreita. Leivon itse kylläkin leivän ja siten saan siihen paljon kuituja. Nyt olen lopettanut pullan syönnin ( n.kk sitten) Ja olen huomannut että mieleni ei tee enää edes makeaa. Toki mustaan kahviin panen hitusen sokeria. Paino ei ole tippunut tuon pullan syönnin vuoksi yhtään. Olen hiihtänyt liki päivittäin 5 km lenkin. Ja potkurilla tulee huristettua myös useasti 4 km. lenkki. Asun maaseudulla ja nuo hiihtoladut eivät ole mitään koneella tehtyjä, vaan itse vedettyjä. Ja toisinaan on rämmitty umpihangessa, kun latu on mennyt TAAS tukkoon. Olen menossa välilevypullistuman vuoksi selkäleikkaukseen ja kysyisinkin hyviä kuntoiluohjeita. En käy salilla, kotona venyttelen ja joskus vetelen leukoja. Hieman on pömppövatsaa, jonka kanssa olen sujut, mutta toki lahjottaisin sen muille. 🙂 Mikä olisi tehokas treeni sille ? Olen 52 v ja maanviljelijä. Joten peruskunto on hyvä. Tuon selän vuoksi en ole pystynyt kävelemään enkä juoksemaan vuoteen. Mutta onneksi hiihto ei tuota tuskaa. Minulla on yksi 9 v tyttö.

    Tykkää

Vastaa käyttäjälle Mirja HaapalaCancel Reply

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: