Siirry sisältöön

Kun Eeva poikkesi dieetistä

Kesän jälkeen alat kuntoilemaan ja ehkä starttaat pikku pikku dieetin karistaaksesi kesäkilot. Homma sujuu jonkin aikaa ruusuisesti ja sinulla on uusi elämäntapa. Eipä mene kauaakaan, kun alat skippailemaan treenejä ja aterioita, kehittelet hyviä syitä juoda pari lasia viiniä ja mutustelet kiellettyjä ruokia. Homma rakoilee ja lopulta kaatuu. Soimaat itseäsi ja ihmettelet, miksi tuhannet ihmiset onnistuvat ja sinä et. Mikä ihme sinussa on vikana, kun et pysty näin yksinkertaiseen asiaan?

Sinun piti liikkua vain kolmesti viikossa ja syödä ihan tavallista ruokaa. Karistaa vain sokeri, limsat, alkoholi ja einekset. Siinä kaikki. Oliko se liikaa? Vaaditko itseltäsi liikaa? Olisiko ollut parempi urheilla vain kahdesti viikossa ja sallia kerran viikossa vähän karkkia?

Ehkä dieetti oli huono? Tai PT:n liikuntaohjeet olivat vaikeat? Tai jospa sittenkin nukuit liian vähän tai sinulla oli stressiä? Kilpirauhasen vajaatoiminta ihan varmasti. Ja ehkä ruuassa oli gluteenia ja kuun asento väärä.

Mikään ei olisi auttanut. Sinun kuului epäonnistua. Koska KUKAAN ei onnistu. Kukaan ei onnistu. Sinä et onnistu. Minä en onnistu.

Miksi?

Kaikki juontaa juurensa hyvin syvälle ihmisyyden peruskysymyksiin. Meillä on lajinomainen tarve yrittää rakentaa kaaoksen päälle järjestystä, mutta kun järjestys on saatu aikaan, alamme haikailla jotain muuta. Koska järjestys on tylsää. Treenaaminen laihduttamisen vuoksi on tylsää. Syömisen rajoittaminen on TYLSÄÄ.

Jos kesän kaaokseen kuului reissuja, ylimääräisiä ruokailuja, kosteita iltoja, makaamista, elämistä ilman kelloa ja kalenteria, sait elää keskellä täydellistä kaaosta. Sen vastakohta, järjestäytynyt elämä, odotti kuitenkin nurkan takana aamuheräämisineen, ja oli koulut, tarhat, harrastukset, ne kuntoilut ja dieetti, viestit ja muistutukset.

Ihminen KAIPAA järjestystä. Siksi meillä on halu hallita vartalonmuotojamme. Halu hallita syömistä. Kelloa, kalenteria. Halu tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Mutta ihminen EI PIDÄ järjestyksestä, vaan haluaa sen rinnalle jännitystä, odottamattomia elementtejä.

Viihdekirjallisuudessa Charlotten päiväunien kohde ei ole porilainen tietoliikenneinsinööri Rami. Vaikka mikä Ramissa olisi vikana? Järjestyksen mies. Käy töissä ma-pe 8-16, harrastaa salibandya ja vastaa aina, kun äiti soittaa. Ei, Charlotte rakastuu päätä pahkaa moottoripyöräilevään heiluvahiuksiseen Robertoon, joka on hylännyt rikkaan isänsä tarjouksen jatkaa perheyrityksessä ja sen sijaan sukeltaa muoviroskaa Tyynen valtameren pohjasta. Naislukija ymmärtää miksi. Koska Rami on TYLSÄ.

Entäs Aatami ja Eeva paratiisissa? Nakuna ilman huolen häivää ja puista roikkuu syötävää. Vaan eiköhän mene Eeva syömään väärää omppua ja siihen meni se dieetti. Ja ihmiskunnalle samalla synnin taakka, kivuliaat synnytykset jne. Harvalla meistä ihan noin kovaa rankkua tulee, jos vähän ruokavaliosta lipeää, mutta Vanha Testamentti on muutenkin aika tiukkaa tavaraa.

Ajatelkaapa liikennettä. Meillä on liikennesäännöt. Mutta kaikkein lainkuuliaisimmatkin Pertit painavat kesäyössä vähän lisää kaasua suoralla tiellä, koska se on mukavaa. Ei pelkästään vauhti. Jos kovaa ajaminen olisi paras juttu, meillä olisi vielä enemmän rallikuskeja maailmalla. Parasta on pieni särö niissä liikennesäännöissä. Koska säännöt ovat… TYLSIÄ.

Mutta toki tarpeellisia.

No. Suurin osa fitness-teollisuudesta tai terveysliiketoiminnasta haluaa sanoa meille, että TULOKSIA voi saada vain, kun noudattaa dieettiä (sääntöjä) ja tekee töitätöitätöitä. Lopussa kiitos seisoo. Nykyään terveysteollisuus ulottuu kaikkeen. Sinun pitää vahtia kellolla untasi, meditoida puhelimen sovelluksen kanssa itsesi Yoda-tasolle ja hallita suolistoasi, hormonitoimintaasi, sykettä, verenpainetta, kolesterolitasoja, kulutettuja kaloreita ja kuljettuja matkoja. Sinua siis vahditaan ja monitoroidaan koko ajan, ja sen teet toki ihan itse.

Niin kutsuttu biohakkerointi on sitä, että inhimillinen ihminen prässätään excel-taulukoksi ja pyydetään nätisti nauttimaan siitä. Luodaan sääntöjä, normeja, odotuksia, kellotuksia ja askelmittauksia.

Sehän on aluksi jännää. Sormus kertoo nukuitko hyvin.

Sovellus kertoo paljonko saat syödä. PT kertoo miten sinun pitää liikkua. Internet kertoo miltä sinun kuuluisi näyttää, jos teet kaiken kuten säännöissä sanotaan.

Sinä tiedät, että niiden sääntöjen mukaan eläminen toisi sinulle sen vartalon, jonka järjestyksenhalussasi haluat saavuttaa. Ja silti se ei mene maaliin. Se ei mene maaliin, koska sinä himoitset kaaosta ja yllätyksellisyyttä (marjapiirakkaa ja sangriaa). Sinä haluat juustoa, sinä haluat jäädä kotiin makaamaan.

Aika rankkaa. Miksi sitten on olemassa niitä jumppapirkkoja ja Stikingejä, jotka ovat ”onnistuneet”? Väittäisin, että hekään eivät ole onnistuneet, vaan tavoittelevat vielä enemmän. Tai on minulla toinenkin teoria ja se on sellainen, joka voi päästää sinutkin pälkähästä ja auttaa eteenpäin.

Nimittäin se, että otat vähemmän säännönmukaisen projektin ensi kerralla. Älä yritä hallita kaikkea. Tässä sinulle kolme sääntöä… tarkoitan viitteellistä ohjetta etenemiseen:

1. Älä tee tarkkaa tavoitetta. Tiedän, tämä on täysin päinvastainen ohje kuin kaikilla muilla valmentajilla. Tarkka tavoite antaa sinulle liian vähän liikkumavaraa ja – toisin kuin Buddha opettaa – unohdat elää hetkessä. Liikaa sääntöjä, liian vähän yllätyksellisyyttä.

2. Älä noudata mitään viikkosuunnitelmia. Tai älä ainakaan laadi niitä. Sinulla on tarpeeksi viikkosuunnitelmia töistä, kouluista jne. Mieti mikä liikunta olisi kivaa (tai vähiten ahdistavaa) ja päätä sen verran, että montako kertaa viikossa voisit kokeilla onnistua. Ja kun teet vakaan päätöksen, että tämä on hyvä luku, vähennä siitä yks kerta. Näin sinulla on valmiiksi höllätty säännöstö liikuntaan. Sitten katsot päivä kerrallaan tai mikä sinulle ikinä sopiikin, että mihin sen liikunnan saisi kivuttomasti mahtumaan. Jos se pitää kivualiaasti mahduttaa, niin kohta sitä ei ole ollenkaan.

3. Ruoka on syömistä varten, joten mitään ei kannata kieltää. Sokerikielto on sääntö. Et sinä kestä sitä. Lisää ennemmin ruokaa. Otat lisää kasviksia, otat lisää rasvattomia vaihtoehtoja, lisää luomua, lisää smoothieita. Ei tule syötyä niin huonosti, jos syö ensin hyvin.

Ja jos näistä varoituksistani huolimatta ryhdyt vielä tarkkaa ruokavaliota noudattamaan, muista miten kävi luomiskertomuksen nudisteille. Joutui koko ihmiskunta kärsimään siitä. Ole sinä viisaampi, ja anna järjestyksen ja kaaoksen vuorotella elämässäsi. Olet paljon onnellisempi.

Valmentajasi Marko

Kategoriat

Yleinen

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: