Siirry sisältöön

Ryhmävalmennuksen edut ja kompastuskivet

Monet kuntokeskukset ja personal trainerit tarjoavat ryhmävalmennuksia yksilövalmennusten rinnalla. Ajatuksena on tarjota ennen kaikkea edullisempi vaihtoehto, jossa korostuvat ryhmähenki ja positiivinen sosiaalinen paine onnistua tavoitteessa. Ryhmävalmennuksissa on hyvät ja huonot puolensa. Käyn tässä läpi molempia ja kerron lopuksi oman ratkaisuni.

Olen itse vetänyt kymmenittäin erilaisia ryhmiä sadoille ihmisille. Kaikesta on opittu jotain ja suurin oppi on se, että ryhmän valmentaminen ei ole helppoa. Se voi näyttää helpolta: vedät yhden kiertoharjoituksen ja jengin raha sataa laariin. Mikä voisi mennä pieleen? No vaikka se, että pelkällä kiertoharjoituksen vetämisellä ei tule juuri mitään tuloksia. Aivan aloittelija kehittyy vaikka kengännauhoja solmimalla, siihen ei ammattitaitoa hirveästi tarvita. Ongelmia tulee myöhemmin, jos alusta saakka ei kyetä havaitsemaan liikkuvuusongelmia tai varomaan/hoitamaan vammoja.

No siis.

Mitä on ryhmävalmennus? Yleensä kyseessä on yhden valmentajan vetämä tunti kerran tai kaksi viikossa. Osallistujia 2-10 (toivottavasti ei ainakaan enempää), osallistujat usein voittopuolisesti naisia 30 ikävuoden molemmin puolin. Useimmiten koko ryhmä tekee yhdessä samaa treeniä, joka on kiertoharjoitus tai HIIT, intervallityyppinen kumminkin yleisin. Käytännön syistä treenit tehdään yksinkertaisin välinein: kehonpaino, step-laudat, ehkä kahvakuulia ja käsipainoja. Sitä tavaraa, jota on kaupallisella salilla helppo omia ryhmän käyttöön. Harvalla salilla on mahdollisuus varata kyykkypaikkoja, ylätaljoja yms. ryhmän käyttöön ruuhkaisimpaan ilta-aikaan. Joskus kaikilla ryhmäläisillä on myös jonkinlainen yleisruokavalio käytössä.

Silloin kun ryhmässä kaikki tekevät samaa ja kaikilla on sama ruokavalio, ei kyseessä ole valmennus, vaan hieman eksklusiivisempi ryhmäliikuntatunti. Kun tarjotaan tämän tyyppistä ryhmää, kannattaa tarkistaa kuinka yksilöllistä treeniohjelmointi on ja miten ruokavalion kanssa toimitaan. Jos vastaus on, että ”katsotaan sulle sitten joku vaihtoehto liikkeelle, jos et pysty tekemään”, niin kyseessä ei ole valmennus. Se on jumppatunti.

Hyvässä ryhmävalmennuksessa jokaiselle laaditaan oma ohjelma (vaikkakin erot eivät välttämättä ole suuria muihin ryhmän jäseniin nähden, koska tavoite on käyttää mahdollisimman tehokasta ohjelmointia). Ohjelmassa otetaan huomioon liikkuvuus, tausta, vammat, tavoitteet ja persoonalliset mieltymykset.

Jos ryhmää vertaa yksilövalmennukseen, yksi haittapuoli nousee ylimmäksi: ryhmät muut jäsenet. Kun valitset yksilövalmennuksen sijaan ryhmän, suostut samalla siihen, että treenitilanteessa saat valmentajan huomiosta vain oman osasi. Yksilövalmennuksessa saat luonnollisesti 100%, ellei sinulle satu se PT, joka porisuttaa kaikki kaverinsa, räplää jatkuvasti puhelintaan ja muuttaa ohjelmaasi sen mukaan, että pääsee ihastuksensa lähelle salilla.

Ryhmän muut jäsenet ovat myös hyötypuolien ylimpänä: sinulla on heti samassa veneessä kavereita, jotka ovat sitoutuneet samaan asiaan sinun kanssasi. Salitoveruudella on yllättävän motivoiva vaikutus ja yhteydenpito usein kantaa ryhmätreenien ulkopuolellekin.

Kuten missä tahansa valmennuksessa, tulosten saaminen on eniten kiinni omasta läsnäolosta ja omistautumisesta. Jos ei tule treeneihin tai muuten luistaa sovituista jutuista, jää oma tulos laihaksi. Valmentaja ei pääse ryhmässä niin hyvin yksilön pään sisään, joten suun avaamisen vastuu on enemmän valmennettavalla. Jos ajat eivät sovikaan, voi olla mahdollista vaihtaa toiseen ryhmään.

Paras ryhmäkoko yhden valmentajan ryhmällä on neljä henkeä. Olen kokeillut viittä ja kuuttakin, mutta huomio jakaantuu liikaa ja aikaa kuluu kohtuuttomasti liikemallien opetukseen. En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi yrittää liian isoja ryhmiä. Tai no ymmärrän. Rahastuksen vuoksi. Se on lyhytnäköistä. Älä suostu yli neljän hengen ryhmiin.

Laadukasta liikuntaa saa aikaan hyvinkin minimaalisilla välineillä, mutta jos ryhmällä ei ole käytettävissään muuta kuin kumimatot nurkassa, voi kysyä kumpi on määrittävä tekijä ohjelmoinnissa: asiakkaan tavoite vai voiton maksimointi?

Puhutaanpa hetki rahasta. Riippuen sopimuksen laajuudesta ja sijainnistasi, yksilövalmennuksessa yksi valmennustunti maksaa noin 80-120€. Tämä pitää sisällään yleensä kaiken muun suunnittelun ja yhteydenpidon. 20 valmennustuntia kustantaa keskimäärin parisen tonnia. Ryhmässä kulut jakautuvat neljälle, mutta JOS kyseessä on oikea valmennus, myös valmentajan työmäärä nelinkertaistuu kalenteroitujen tuntien ulkopuolella. Minulla Luomulauma maksaa 250€/kk (minimi 3kk ja sisältää 20 treenikertaa). Kokonaishinta yhdelle osallistujalle on täten 750€. Tätä kun vertaa siihen kahteen tonniin, on ero melkoinen. Valmentajan työmäärä suunnittelun osalta on nelinkertainen, mutta neljällä osallistujalla kattaa aika monta suunnittelutuntia. Laadusta ei tarvitse tinkiä.

Minä olen vetänyt kymmeniä ryhmiä vuosikausien ajan. Muun muassa koronatilanteen vuoksi ryhmät ovat olleet vuoden verran tauolla ja se tauko on tehnyt hyvää. Olin jo heittää hanskat nurkkaan ryhmien suhteen, kunnes sain kasattua toimivan konseptin. Koska pitkään valmensin vain yksilöitä ja muutamaa paria, saaden jatkuvasti erittäin hyviä tuloksia, aloin laitella kasaan ajatusta yksilöllisestä ryhmävalmennuksesta. Sellaisesta, jossa on kaikki yksilövalmennuksen hyödyt (eli tulokset, vain niillä on lopulta merkitystä) ja kaikki ryhmävalmennuksen hyödyt (sosiaalinen hyöty motivaation ylläpitämisessä).

Luomulauma syntyy siis uudella konseptilla helmikuun 2021 alussa. Jokainen osallistuja saa itselleen sopivan ohjelmoinnin, jonka luon ryhmän sisälle sellaiseksi, että yhtymäkohtia on riittävästi. Näin suurin osa ryhmän tekemisestä on samankaltaista (samat liikemallit, mutta jokaisella itselleen sopivat liikkeet). Ruokavalion laatimisessa on samat lainalaisuudet, mutta sekin on yksilöllinen. Toiselle sopii tapojen muuttaminen muita verkkaisemmin, joku kaipaa yleisohjeita enemmän, toinen konkretiaa.

Tämän vuoksi minulla ei voi olla nykyään yhtä aikaa paria ryhmää enempää, koska yksilövalmennukset pyörivät entiseen malliin ja suunnittelutyölle on löydyttävä aikaa. Kaukana ovat ne ajat, kun kuntokeskuksella vedin parhaimmillaan jopa kymmentä ryhmää viikoittain. Kiireisimpinä aikoina minulla oli käytännössä kaksi erilaista treeniohjelmaa, joita vedin kaikille ryhmille. Neljäkymmentä ihmistä tasapäistettynä. Ihme että kukaan sai tuloksia. Mutta ne olivat sellaisia aikoja. Opettavaisia 12 tunnin työpäiviä ilman taukoja. Laatu ei ollut parasta. Onneksi kaikesta oppii.

Minulla Luomulauman ohjelmointi lähtee tavoitteesta. Yleensä kaikilla se on jonkinlainen kiinteytyminen ja yleisterveyden kohentaminen. Joku voi haluta keskittyä enemmän lihasmassaan, toinen voimaan. Näissä tavoitteissa yksilöllisyys näkyy lähinnä tauoissa, toistomäärissä, kuormissa jne. Liikemallit voivat olla ryhmän kesken samat, lämmittelyt voivat olla samat. Tunnin treenissä täysin yksilöity osuus on noin puolet ajasta.

Luomulaumassa pääpaino ei ole opettamisessa ja pätemisessä, vaan pyrin vetämään treenit niin, että vastuu suunnittelusta on minulla ja asiakas saa keskittyä nauttimaan tekemisestä. Tylsyyden välttäminen on tulosten ohella tärkeimmällä sijalla. Hymy huulilla ja nauru herkässä motivaatio tekemiseen kasvaa ja into säilyy kuukaudesta toiseen. Jokaisessa treenissä pyritään onnistumiseen, mutta kyllä minä haastetta keksin…

Nyt perustan kaksi ryhmää. Ryhmät kokoontuvat Classic Gymillä (Oulussa) kahdesti viikossa, maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 18-19, toinen heti perään. Aloitus on 1.2. Mukaan pääset laittamalla minulle lisätietopyynnön Whatsapp-viestillä 0401631483, voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen marko@valmentajasi.com. Voit myös laittaa saman tien yhteydenottopyynnon minulle alla olevalla lomakkeella.

Treeniterveisin valmentajasi Marko Vähäkangas

Kategoriat

Yleinen

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: