Siirry sisältöön

Tärkein kysymys, jonka voit itsellesi esittää

Viime perjantaina kello näytti kolmea iltapäivällä. Olin juuri sopinut uuden asiakkaan kanssa valmennussopimuksen ja esittelin Classic Gymin tiloja. Seuraavaksi oli vuorossa Janin treeni, sitä ennen perinteinen perjantain punnitus. Vuoden mittaisen valmennuksen toiseksi viimeistä kuukautta mennään ja olimme juuri alkuviikosta sopineet seuraavasta painotavoitteesta. Morjestimme Janin kanssa ja suuntasimme tuttuun tapaan toimistolleni ja aloin laittaa kehonkoostumusvaakaa päälle.

”Laitappa puntari pois. Minulla on asiaa”, Jani sanoi, ja sen verran painokkaasti, että lykkäsin vaa´an sivuun ja istuin penkkiin. Mies istui vakavana aloillaan ja katse oli päättäväinen. Mielessäni risteili äkkiä useampia ajatuksia, mutta päätin olla hiljaa ja kuunnella. Mutta ennen kuin jatkan Janin lausetta, kerrataan vähän miten tähän asti oltiin tultu.

Jani tuli luokseni helmikuussa 2020, juuri ennen kuin korona iski täydellä voimalla myös valmennusalaan ja hiljensi kuntosalit. Mies oli päässyt sellaiseen kuntoon, että ilmoitti tarvitsevansa nyt jeesiä. Elopainoa oli kertynyt vuosien aikana kymmeniä kiloja liikaa ja aiemmat laihdutusyritykset olivat tehneet täyden ympyrän: paino oli lopulta palautunut ennalleen ja ylikin.

Ilmoitin heti, että pikakonstit eivät auta enää. Tarvitaan pitkänmallista suunnitelmaa ja vähintään vuoden mittainen sitoutuminen. Kaksi kovaa kauppamiestä vastakkain, joten puolen vuoden sopimuksen kohdalla käteltiin.

Alku oli vaikea. Vaikka peruskunto oli jo lähdössä hyvällä mallilla, ei kehonpainon vuoksi voitu tehdä ihan mitä tahansa liikkeitä. Alkutestien askelluskävelyissä meni kymmenkunta metriä irvistelyn kanssa. Valikoin suunnitelmaksi rasvanpolton ja lähtätasoksi huonokuntoisen aloittelijan. Kuukausi toisensa perään kunto nousi koko ajan ja lisäsin vaikeustasoa ja vaativuutta normaalia nopeammin. Ruokavalioon tehtiin asteittain muutoksia ja arkiliikunta lisääntyi päivittäiseksi. Askelia kertyi 20 000 päivävauhtia ja pyöräily maistui. Salitreeni lisääntyi kahdesta kolmeen.

Salitreeneissä käytettiin välillä fokus maksimivoimassa, jotta sain Janille puntarin ulkopuolisia tavoitteita. Sadan kilon takakyykky ”ass-to-the grass” ja ylikin, hartialinja alkoi leventyä samalla kun vyötärö kapeni. Työvaatteet menivät jatkuvasti uusiksi. Ensin mahan pienemisen vuoksi, sitten ongelmia aiheutti levenevä selkä ja hartiat. Positiivisia ongelmia!

Paino tippui hyvää vauhtia ja tasaisesti. Kesällä otettiin lyhyt tasannevaihe, eli haettiin painolle niin sanottu ”uusi normaali”, jotta aineenvaihdunta pysyy hyvällä tolalla. Syksyllä painonpudotusta jatkettiin. Motivaatio pysyi korkealla, kun tulosta tuli koko ajan. Loppuvuodesta otettiin uusi tasannevaihe ja suunnitelma oli, että lähdetään vielä pudottamaan, jotta saadaan kaksinumeroinen lukema puntariin. Siinä vaiheessa painoa oli pudonnut jo melkein 40 kiloa.

Verikokeista selvisi, että KAIKKI arvot olivat normaaleissa rajoissa, osa erinomaisia. Meillä oli käsissämme vuoden työn jälkeen täysin terve, lihaksikas ja liikunnallinen mies, jonka ryhdikäs olemus herätti huomiota kaikkialla ja muutos keräsi kehuja kaikkialla.

Toisen tasannevaiheen rikkominen osoittautui hankalammaksi. Olisi pitänyt ottaa käyttöön radikaalimpia toimenpiteitä. Tilanne oli sellainen, että Jani saattoi elää ihan normaalia perusarkea, eikä paino noussut enää. Ruuista ei tarvinnut tinkiä ja olo oli mahtava. Minua hieman hirvitti lähteä tekemään isoja muutoksia ruokailuun, mutta Jani oli osoittautunut päättäväiseksi kaveriksi. Olihan siinä haastetta, mutta mikäpä ettei. Projektimaisesti ajettaisiin viimeinen kymppikilo kropasta ja puntarille kaksinumeroinen lukema. Ei muuta ku tekemään. Laadin selkeän ruokalappuvalion, jossa oli kaikki grammalleen. Painoluokkaurheilijan ruokavalio. Taatusti toimiva tarkoitukseensa, mutta vaarana se, että pilataan saavutettu hyvä fiilis ja pahimmassa tapauksessa painonpudotus ei jää pysyväksi.

Ja nyt palataan takaisin toimistooni. Yksi kattovalo on palanut, joten oli hieman hämärää. Keinahdin nojaamaan työtuolillani ja odotin, miten lause jatkuu.

”Tiiäkkö mulla on nyt hyvä olla”, Jani jatkoi. ”Eiköhän me jätetä tämä laihduttaminen tähän.”

Huokaisin helpotuksesta.

”Erittäin hyvä päätös”, sanoin ja jäin odottamaan selitystä. Jani ei ole sellainen mies, joka luovuttaa tehtyään päätöksen. Jotain oli täytynyt tapahtua, että pää kääntyi yhtäkkiä.

”Kävin lääkärissä”, Jani jatkoi ja katsoi merkitsevästi.

”Se on semmonen tutuksi tullut lekuri. Puhuu muutakin kuin perusjutut. Kehui mun muutosta. Sanoin sille, että vielä pudotetaan kymppi. Se katto minua ja kysyi, että miksi.”

Nyökkäsin. Täydellinen kysymys. Miksi en ollut itse älynnyt tätä kysyä? Olin niin innostunut mukana siitä kaksinumeroisesta lukemasta, että olin unohtanut perusasiat.

Kun ihminen tulee konsultaatioon ja ilmoittaa haluavansa pudottaa painoa, paras kysymys on ”miksi?” Se selvittää perimmäiset syyt sille, miksi valmennukseen on hakeuduttu. Ei kannata kysyä kuinka paljon tai kuinka nopeasti. Riittää kun kysyy, että miksi. Mitä sinä siitä saat, mihin sinä pystyt, mitä sinusta tulee, jos laihdut?

Miksi-kysymyksen vastaus on motivaation lähde, se määrittää projektin keston ja suunnan. Se tuo vastauksen, joka määrittää alun ja päätepisteen.

Jani jatkoi: ”Lääkäri kysyi minulta miksi vielä laihduttaa, kun kroppa on ihan normaali, sisuskalut on täysin terveet ja liikunnasta on tullut elämäntapa. Enkä keksinyt mitään syytä. Olo on todella hyvä just nyt.”

Siinä sitten kuvaannollisesti heitimme dieetin romukoppaan ja marssimme salille. Tätä päätöstä seurasi yksi parhaimpia treenejä ikinä, vapautunut mieli näkyi vapautuneena suorituksena.

Jatkamme treenit loppuun, sitten laadin Janille sellaiset ohjeet, että pärjää omillaan. Minä sain hyvän muistutuksen työni ytimestä. Valmennuksessa tärkeintä ei ole tietää, miten paino tippuu ja tulokset nousevat. Tärkeintä on tietää miksi työtä tehdään. Ja on osattava lopettaa oikeassa kohdassa, jotta lopputulos on paras mahdollinen.

Jos olet sosiaalisessa mediassa, käy moikkaamassa. Löydät minut Facebookissa nimellä Valmentajasi Marko Vähäkangas ja Instagramissa nimellä LuomuPT. Sieltä löytyy asiakkaiden kanssa tehtyjä oivalluksia ja molemminpuolisia opetuksia enemmänkin.

Ja jos harkitset elämänmuutosta ja kaipaat valmentajaa avuksesi, kysy minulta Whatsapp-viestillä lisätietoja 0401631483. Mietitään sitten yhdessä vastausta siihen tärkeimpään kysymykseen.

Valmentajasi Marko Vähäkangas

Kategoriat

Yleinen

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: