Siirry sisältöön

Helin onnistumistarina

Kesäkuun kahdeksastoista, vuonna 2019. Helin lukema kehonkoostumusvaa´alla näyttää yli 110 kg, josta rasvan osuus on noin puolet. Mittanauha venyy vyötärön kohdalta 118 senttiin. Painoindeksin mukaan ollaan hyvin lähellä sairaalloista lihavuutta. Nämä ovat silti murheista pienimpiä.

Juuri edellisessä kuussa lääkäri on antanut Helille luvan aloittaa liikunta ja painonpudotus. Vuosi on mennyt toipuessa toksoplasmainfektiosta, joka aiheutti keskenmenon. Lapsihaave oli silti vahva, ja sen vuoksi painoa oli saatava alas. Ylipaino oli merkittävä este raskaaksi tulemiselle.

Aloituskonsultaatiossa otettu kuva

Lähtötaso ei ollut aivan mahdottoman huono. Luontaisesti vahva ja suorittajahenkinen Heli tuli yhteistreeneihin tasaisesti kahdesti viikossa. Ensimmäiset treenit kestivät 20 minuuttia. Lavanseutu ja lonkankoukistajat olivat liikkumattomuuden vuoksi jumissa, rintalihasten liikkuvuustestissä vasen puoli jäi oikeasta kymmenen senttiä. Puolierot piti saada tasattua, ettei mennä aivan kierteelle.

Front Step Up

Hiljalleen kunto alkoi parantua. Viidentoista sentin korkuiselle step-laudalle astumisesta siirryttiin askelkyykkykävelyyn. Heinäkuussa liikkeiden määrää lisättiin ja treenit kestivät jo neljäkymmentä minuuttia. Viikoittaisten askelten määrä oli elokuussa 40 000. Sen lisääminen otettiin sivutavoitteeksi. Lokakuuhun mennessä painosta oli sulanut jo kahdeksan kiloa ja vyötäröltä yhdeksän senttiä.

Sitten tuli ilouutinen: Heli oli jälleen raskaana. Ruokavalion suhteen täytyi höllätä hieman, mutta silti treenit jatkuivat entiseen malliin. Kun raskaus eteni, liikevalikoimassa käytettiin mielikuvitusta koko kapasiteetin edestä. Tuntiin venyneet treenit alkoivat hiljalleen taas lyhentyä alkukeväästä.

RV 38

Raskausviikolla 38 puntari näytti edelleen vähemmän kuin aloittaessa, vaikka vauva pullisteli ja alkoi haaveilla pakoreitistä. Viimeiset yhteistreenit olivat heinäkuun toiseksi viimeisellä viikolla. Neljä päivää myöhemmin synnytys käynnistyi. Päivänvalon näki terve vauva.

Koska lihaskuntoa oli ylläpidetty koko raskausajan, kävi toipuminen nopeasti. Jo elokuussa, kuusi viikkoa synnytyksestä, lupa jatkoon heltisi ja alettiin taas hommiin. Imetyksen vuoksi ruokavalioon ei vieläkään voinut juuri koskea, mutta puolessa vuodessa noustiin hurjiin saliennätyksiin ja elopaino saatiin Heliä miellyttäviin lukemiin.

Alussa Helin kanssa askellettiin pienelle step-laudalle. Valmennuksen lopulla hän teki jo kevyesti korkealle laatikolle nousuja. Lisäpainolla. Prässissä pitkää sarjaa 250 kilolla. Ohjelmissa alkoivat esiintyä teknisesti haastavat rinnallevedot, sotilaspenkki, takakyykyt ja maastavedot. Kaikki keskeiset tekniikat olivat hallussa, motivaatio oli vahvalla pohjalla. Valmennus alkoi olla valmis.

Syksyllä Heli taipui helposti syväkyykkyyn

Alkutilanteesta paino oli pudonnut viisitoista kiloa. Puolentoistavuoden mittainen valmennus, sata yhteistreeniä, yksi raskaus välissä, ja kokonaistuloksena täydellinen muodonmuutos. Nyt Heli käy omatoimisesti salilla ja lenkkeilee. Välillä päivitetään ohjelmaa, että kehitys jatkuu.

Ennen ja jälkeen!

Siirappisesti sanoen aikamoinen sankaritarina. Valmentaja kiittää tästä mahdollisuudesta ja toivottaa kepeitä treenihetkiä jatkossakin.

Kategoriat

Yleinen

Avainsanat

Marko Vähäkangas Näytä kaikki

Personal Trainer yrityksessä Easyfit Oulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: